Na příkladu nového e-shopu Super Zoo ukážeme, že přístupnost nemusí být dodatečný problém, ale přirozená součást vývoje moderního e-commerce řešení. Vysvětlíme, jak jsme při návrhu a implementaci v PeckaDesign přistupovali k přístupnosti už od fáze UX návrhu, jaké konkrétní technické i vizuální úpravy bylo třeba řešit (kontrasty, struktura nadpisů, navigace, čtečky obrazovky) a jak z toho těží nejen lidé se zdravotním postižením, ale i běžní uživatelé.
„Prezentace bude zaměřena na poznatky získané po účinnosti zákona, zejména na připravovanou legislativu související s přístupností výrobků a služeb, dále na přípravu vzoru prohlášení o přístupnosti a doporučení k plnění požadavků na přístupnost, dále pak budou poskytnuty informace od orgánů dozoru a informace týkající se internetových stránek Ministerstva průmyslu a obchodu, pokud jde o informování ohledně předmětného zákona.
Zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb implementuje do české právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady 2019/882 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb. Dnem 28. června 2025 uvedený zákon vstoupil v účinnost. Pro výrobce a poskytovatelé služeb vznikla povinnost zajišťovat přístupnost vybraných výrobků a služeb a s tím souvisejících povinností. Tyto povinnosti jsou dozorovány ze strany příslušných orgánů veřejné moci. Současně však zákon stanovuje určité výjimky z plnění povinnosti přístupnost zajišťovat. Lze tak předpokládat, že na trhu se budou vyskytovat jak výrobky a služby zpřístupněné podle tohoto zákona, tak výrobky a služby, které zpřístupněné nebudou, avšak legálně budou na trhu nabízeny a poskytovány.“
Přístupnost v aplikaci není jen o splnění pravidel — je to o tom, aby bankovnictví zvládl používat opravdu každý. Podělíme se o naši cestu: kde jsme začínali, co jsme museli změnit a proč některé věci bolely víc, než jsme čekali. Ukážeme, jak jsme krok za krokem zlepšovali mobilní banku pro lidi se zdravotním postižením, co nám fungovalo (a co ne) a jak se nám daří dostávat přístupnost do běžné práce týmu.
Jaké výzvy jsme řešili při zajišťování přístupnosti webu Dopravního podniku města Brna, a. s.? Z pohledu vývojáře se podělím o zkušenosti z komunikace se specialisty na přístupnost, ukážu nejčastější chyby a připomenu, proč se nelze spoléhat na to, že použitá platforma je přístupná sama o sobě.
3D sylaby? Prienik 3D hovoriacich zariadení do výukového procesu. Referát o projekte TATABOOK / Erasmus+. Talking taktil book – Hovoriaca kniha z 3D objektami pre špeciálne školy pro nevidomé: Brno – Budapešť – Viedeň- Bratislava
Až 3 miliony lidí v ČR má mezery ve využívání běžných digitálních nástrojů. Jindřich Oukropec z Česko.Digital představí výsledky výzkumu projektu Digitální inkluze a online příručku Pomáháme.Digital. Ve svém příspěvku ukáže, jak mohou tuto digitální pomůcku využívat sociální služby, knihovníci a všichni, kdo pomáhají digitálně vyloučeným.
Jindřich Oukropec se v posledních deseti letech věnoval zejména digitální komunikaci, v Česko.Digital působí čtvrtým rokem. Na Karlově univerzitě provádí výzkum digitálních hrozeb a obranných komunikačních strategií. Spoluzaložil projekt Brand Safety Academy a je součástí mezinárodní platformy House of Ethics.
Na závěr celého získáte informace o zapojení do společné platformy MŠMT a NPI ČR pro partnery v digitálním vzdělávání. DIGIKOALICE je součástí mezinárodní sítě organizací, které se věnují spolupráci a výměně informaci na poli digitálních dovedností pro život i trh práce. Členství v DIGIKOALICI je zdarma.Více info https://digikoalice.cz/
Petr Naske působí od roku 2002 za katedrou jako učitel informatiky. Aktuálně je lektorem a konzultantem podpory škol v NPI ČR pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí, podporuje školy v realizaci akcí sdílení a výměny zkušeností. Vede iniciativu DIGIakce, kde je možné od NPI ČR získat finanční podporu v rámci Národního plánu obnovy. Petra Naskeho můžete znát i z Elixíru do škol, Jednoty školských informatiků a platformy DIGIkoalice, kde se všude věnuje rozvoji partnerství škol v digitálním vzdělávání a šíření příkladů inspirativní praxe.
V príspevku predstavíme softvérové aplikácie a edukačné materiály na výučbu informatiky pre nevidiacich žiakov základnej a strednej školy. Zmienime sa o edukačných materiáloch na výučbu práce s textom, zvukom, matematickým zápisom a internetom. Špeciálnu pozornosť budeme venovať výučbe programovania pre nevidiacich žiakov rôznych vekových kategórií. Pre žiakov prvého stupňa ZŠ predstavíme fyzický programovací jazyk Code Jumper. Pre žiakov druhého stupňa ZŠ to budú textové programovacie prostredia Alan, Coshi 2 a Musik. Nevynecháme ani prístupné programovacie nástroje a edukačné materiály, vhodné pre žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania, pre výučbu programovania v jazyku Python.
Bližšie informácie o prezentovaných prostrediach a edukačných materiáloch možno nájsť na http://vin.edu.fmph.uniba.sk
doc. RNDr. Ľudmila Jašková, PhD, Oddelenie didaktiky matematiky, fyziky a informatiky KDMFI FMFI, Univerzita Komenského v Bratislave
Ľudmila Jašková vyštudovala učiteľstvo matematiky a informatiky. Dlhoročne pôsobí na Katedre didaktiky matematiky, fyziky a informatiky, kde sa v rámci lektorskej práce venuje príprave budúcich učiteľov informatiky. V rámci výskumnej činnosti sa zameriava na využitie digitálnych technológií pre vzdelávanie žiakov so zrakovým postihnutím. Spolupracovala na vývoji viacerých programovacích prostredí pre nevidiacich žiakov ZŠ a je autorkou niekoľkých edukačných materiálov pre nevidiacich žiakov sekundárneho vzdelávania. Úzko spolupracuje s Centrom podpory študentov so špecifickými potrebami na UK v Bratislave a so Spojenou školou internátnou pre žiakov so zrakovým postihnutím v Bratislave.
E.M.A. pomáhá všude Tam kde nejste schopni využívat běžných poloh nebo úchopů. E.M.A je princip, který umožňuje si přidělat „myš“ třeba na rameno, přes to ovládat PC nebo ve škole interaktivní tabuli a to zcela bez ohledu na to v jaké poloze se nacházíte, jaké rychlosti jste schopni dosáhnout a nebo, jak máte citlivé ruce. Umožňuje využít jakéhokoliv potenciálu vašeho těla k tomu, abyste měli schopnost pracovat s běžnými věcmi a technikou kolem nás. Je to tak trochu obrácený přístup, kdy se technika podřizuje vám a vy využíváte co umíte a nebo čeho jste po fyzické stránce schopni. Vezmeme vaše schopnosti a uděláme z nich to, co potřebujete. To je E.M.A. Více info najdete na https://www.disabled-gamers.com/
Marek je ajťák a hlavně táta Vojty, který má po porodu dětskou mozkovou obrnu čtvrtého stupně. Vojta chodí do Speciální základní školy v Poděbradech a táta Marek mu vyvinul E.M.U. – speciální krabičku, díky které se ovládání jakéhokoliv hardware stane hračkou.
Středisko Teiresiás zřídila Masarykova univerzita v Brně v roce 2000. Jeho úkolem je zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým.