Slabá místa zákona o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb

Přijetí zákona č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb přineslo velká očekávání. Mnoho lidí se zdravotním postižením se domnívalo, že tento zákon se stane přelomovým, který zpřístupní bez nadsázky téměř vše, co je doposud nepřístupné. Bohužel tomu tak není. Pomineme-li skutečnost, že se zákon, jak už samotný název napovídá, vztahuje pouze na vybrané služby a výrobky, ani u zahrnutých služeb a výrobků neplatí, že by byly v plném rozsahu od 28. 6. 2025 zcela přístupné pro potřeby lidí se zdravotním postižením. Velkým úskalím jsou mnohé výjimky v podobě přechodného období, personální deficit na straně kontrolujících orgánů a další aspekty. V rámci příspěvku vám přineseme kritický pohled na v mnoha ohledech přeceňovaný zákon.

Zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb

Zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb implementuje do české právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady 2019/882 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb. Dnem 28. června 2025 uvedený zákona vstoupí v účinnost, čímž zajistí lepší přístupnost vybraných výrobků a služeb jak osobám se zdravotním postižením, tak jiným osobám, pro něž by jinak použití těchto výrobků a služeb mohlo být problematické. Pro výrobce a poskytovatelé služeb vznikne povinnost zajišťovat přístupnost vybraných výrobků a služeb a s tím souvisejících povinností. Tyto povinnosti budou dozorovány ze strany příslušných orgánů veřejné moci. Současně však zákon stanovuje určité výjimky z plnění povinnosti přístupnost zajišťovat. Lze tak předpokládat, že na trhu se budou vyskytovat jak výrobky a služby zpřístupněné podle tohoto zákona, tak výrobky a služby, které zpřístupněné nebudou, avšak legálně budou na trhu nabízeny a poskytovány.

Přístupnost veřejných budov a služeb – výzkum veřejného ochránce práv

V rámci příspěvku představíme závěry výzkumného šetření, kterým se ombudsman zaměřil na přístupnost veřejných budov a služeb v jednotlivých krajských městech. Výzkum použil metodu kvazi-experimentu, která zahrnovala specifické úkoly pro testery s různými typy postižení. Tito testeři, působící jako mystery shoppeři, hodnotili přístupnost vybraných institucí (magistráty, nemocnice, úřady práce, pošty, správy sociálního zabezpečení, soudy) na základě předem připravených dotazníků. Úkoly zahrnovaly například návštěvu přepážek, ordinací nebo jednacích síní. Míra přístupnosti/nepřístupnosti se různí s ohledem na potřeby vyplývající z odlišného postižení testerů, ale také s ohledem na druh navštívené instituce.

Alternativní ovládání produktů Apple

Uživatelům s motorickým postižením představíme možnosti (a srovnání) ovládání iPadu a iPhone přes nástroje operačního systému iOS a také i pomocí speciálních zařízení (joysticky, spínače…) včetně ovládání iPadu pomocí pomocí pohybů očí.

Péče o duševní zdraví s pomocí online terapie

Portál Hedepy spolupracuje v Česku s více než 180 certifikovanými psychoterapeuty. Zájemcům o online terapii po krátkém testu nabídne tři nejvhodnější terapeuty. Hovor probíhá na zabezpečené platformě na počítači nebo z mobilní aplikace. Portál nabízí terapii individuální, párovou i pro teenagery, psychiatrické vyšetření, konzultace po chatu i okamžitou terapii. Předplatitelé mají k dispozici 60 online videolekcí o duševním zdraví, které si mohou kdykoliv přehrát.

MEDDI app a Jihočeská Pohotovost, řešení E-Health pro 21. století

Telemedicína nabízí několik klíčových výhod, které jsou zvlášť důležité pro osoby se zdravotním postižením. Široké spektrum služeb nabízí aplikace MEDDI, kterou si stáhlo už více než 200 000 uživatelů. Ti jejím prostřednictvím mohou komunikovat s lékaři, zařizovat potvrzení, recepty i žádanky online, zasílat obrazové i video dokumentace, získat rychlou odbornou pomoc včetně druhého názoru. Do systému je zapojeno téměř 5000 lékařů a všechny zdravotní pojišťovny.

 Využívání alternativních pomůcek v běžném životě

Představení týmu CITAK z Domova sv. Josefa, jehož cílem je osvěta a edukace v oblasti alternativních pomůcek. Jejich možné propojení i s běžně dostupnými „smart“ komponenty, které tak mohou zlepšit kvalitu života osobám s pohybovým hendikepem. Praktické zkušenosti, ale i potíže v této oblasti z pohledu klientů a zároveň zaměstnanců.

Léčba ochrnutí pomocí elektroakupunktury metodou AC-TIVE ENF

Metoda AC-TIVE ENF, jejímž cílem je zkvalitnit život lidí s handicapem, vznikla spojením lékařské akupunktury a znalostí fyzikální medicíny. Díky vývoji, který trvá více než 8,5 je možné nyní do jisté míry obnovit některé pohyby u lidí s poraněním míchy a to dokonce i po více letech od poranění. Metoda na rozdíl od většiny zahraničních způsobů léčby pohyb nenahrazuje elektrostimulací či biomechanicky, ale pacientům umožňuje nové pohyby ovládat vlastní vůlí. Navíc pro pacienty nepředstavuje prakticky žádné riziko.

Role pacientské organizace ve výzkumu léku na vzácné onemocnění

Anotace přednášky

Čeští vědci objevili model léku na Angelmanův syndrom. Jde o malý tým vědců, podporovaný soukromými dárci včetně pacientské organizace Asgent. Testování léku, který v laboratorních podmínkách vykazuje slibné výsledky, jeho vývoj a registraci, by měla umožnit probíhající sbírka na www.asgent.org

Lenka Hajgajda

Lenka Hajgajda je spoluzakladatelkou a ředitelkou Asociace genové terapie. Tento spolek inicioval základní výzkum Angelmanova syndromu a prostřednictvím fundraisingu pro něj shání finanční prostředky. S jeho podporou již čeští vědci objevili model léku na toto vzácné genetické onemocnění, které způsobuje mentální retardaci, zhoršené motorické schopnosti, absenci řeči, obtíže s koordinací a stabilitou.

Digitální propast? Novinky z NPI ČR a podpory školám v digitálním vzdělávání

Anotace přednášky

Zástupci Národního pedagogického institutu ČR Vás seznámí s aktuální podporou škol v digitálním vzdělávání v tématech podpory výuky v heterogenních třídách a v tzv. paragrafových školách (školy pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami).

Klíčová slova: digitální kompetence žáků i učitelů, asistivní technologie ve školách, DIGIakce, IT guru, síť krajských ICT metodiků a ambasadorů, Národní plán obnovy

Renata Votavová

Renata Votavová je speciální pedagožka s celoživotní praxí na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s postižením. V současné době vede v NPI ČR tým oddělení Společného vzdělávání, který se zabývá podporou inkluze ve školách.

Petr Naske

Petr Naske působí od roku 2002 za katedrou jako učitel informatiky. Aktuálně je lektorem a konzultantem podpory škol v NPI ČR pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí, podporuje školy v realizaci akcí sdílení a výměny zkušeností. Vede iniciativu DIGIakce, kde  je možné od NPI ČR získat finanční podporu v rámci Národního plánu obnovy. Petra Naskeho můžete znát i z Elixíru do škol, Jednoty školských informatiků a platformy DIGIkoalice, kde se všude věnuje rozvoji partnerství škol v digitálním vzdělávání a šíření příkladů inspirativní praxe.

Časté dotazy

Hrdý pořadatel

Středisko Teiresiás zřídila Masarykova univerzita v Brně v roce 2000. Jeho úkolem je zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým.

MUNI Teiresiás

Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky

Generální partner

  • AccessibleEU Centre

Hlavní partneři

  • Nadace Vodafone
  • Nadační fond Českého rozhlasu - sbírka Světluška
  • Deloitte

Partneři

  • Matapo Distribution
  • Software602
  • Národní pedagogický institut České republiky
  • Transkript online - logo
  • Lesensky.cz
  • Helpnet.cz
  • Poslepu.cz
  • Technologiebezzraku.sk